Tuff vecka coming up!

Det är en tuff vecka som väntar runt hörnet. Självförtroendet sviktar som vanligt och ena stunden känns det som om jag har stenkoll och andra stunder känner jag mig helt lost. Jag har gått i "ide" nu igen och spenderar all min tid med böckerna, eller på gymmet. Dagar och nätter flyter ihop och allt som existerar är medicin. Just nu i mitt huvud: Magsår, pankreatit, peritonit, bukischemi osv. Saker som: "Behöver vi göra en CT först eller ger vi antibiotika först? Laparoskopi eller laparotomi? Malign eller benign obstruktion? Ska jag sätta ett ringer eller ska jag sätta en ventrikelsond och aspirera först? Divertikulit, ulcerös gastrit eller crohns??" Osv.... Jag VILL kunna detta till 100% men samtidigt måste jag intala mig att huvudsaken är att jag kan lite om allt. Det blir väldigt tufft att kunna allt om allt. Men jag vill!



Just nu är min strategi att läsa igenom materialet först och förstå vad jag läser. Sedan skriver jag ner nyckelord och bara nyckelord i ett litet block. Väldigt enkelt och kortfattat. Jag får hela tiden påminna mig själv om att inte hålla på att skriva massa onödiga saker, det tar för lång tid. Huvudsaken är att jag förstår vad det är jag läser och sedan kommer allt tillbaka till mig när jag ser nyckelorden. Speciellt namn på olika typer av klassificeringar, som Forrester eller Dukes. Namn på saker jag inte hört talas om innan måste skrivas ner och repeteras. Vi får se hur det går nu i veckan. På fredag är min första modul avklarad! Det ska bli intressant att se om jag äntligen utvecklat en studieteknik som håller hela vägen!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar