Typiskt

Just nu ligger jag på ett hotellrum i Köpenhamn. Tanken var att jag skulle följa med mamma hit för att ha lite roligt och få slappna av lite. Vi skulle gå på fin restaurang och se på modevisningar men istället blev jag jättesjuk och nu orkar jag knappt ta mig ut ur hotellrummet. Men jag klagar inte. Att vara på ett bekvämt hotellrum med service är ganska idealiskt när man är sjuk. Så medan mamma springer runt på stan ligger jag här och pluggar och sover.

Något jag tycker är jätteroligt är att jag har fått beställa de böcker jag behöver inför nästa år. Det blev min födelsedagspresent. Nästa vecka kommer de och jag kan knappt vänta! Jag beställde följande:





Jag har hört av alla dem jag frågat i de högre klasserna att detta ska vara den absolut bästa boken för farmakologi. Jag fick den också rekommenderad via mail utav en vän som berättade att även hans vänner som pluggar medicin i fösta hand studerar utifrån denna. Det som lockar mig mest är att den ska innehålla mycket detaljrika och bra illustrerade bilder med förklaringar där man kan se exakt vad som händer med läkemedlen i kroppen. Alla kemiska reaktioner osv.


Vissa kallar denna boken för läkarbibeln.1200 sidor om patologisk fysiologi och semiologi. Den tar också upp kliniskt beslutsfattande samt terapi. 


Farmakologin känns viktigast just nu eftersom jag redan börjat studera det. Men Harrisson's och jag kommer kila lika stadigt hela året. Det känns som att detta kommer bli det bästa året hittills. Dels för att jag är mer förberedd än jag varit inför något skolår innan och dels för att motivationen är högre än någonsin.

Tack för att ni kikade in!


3 kommentarer:

blåklint sa...

stort krya på dig, precis frisknat till från en förkyldning själv, men det är självförvållat då jag jobbade 140 procent i juli för att få en dräglig ekonomi i augusti så jag klarar av räkningar och kosthållning, nu blir det jobb i norge under hösten och nästa sommar för min del parallellt då jag läser färdigt det sista, hojta i höst så skall jag ge dig mina varma rekommendationer (det är nog bra om du är ute i god tid då en del pappersjobb behövs) kram

Alexandra sa...

Tusen tack ska du ha. Du är en klippa Joanna! Vad skönt att du tillfrisknat. Jag är fortfarande inte av med min förkylning. Jag hoppas att jag får hålla mig frisk länge efter detta. Vad jag blir avundsjuk på att du har möjlighet att jobba i Norge. Jag hojtar till i höst det lovar jag. Norge kommer bli mitt andra hem under somrarna framöver. Lycka till nu och maila och skriv hur du har det där borta. Kram!

blåklint sa...

Va söt du är , jag blev rätt paff själv mitt vick på njurmedicin gick ut igår så det här kom rätt lägligt men frågade lite försiktigt om de behövde arbetskraft lite i höst, visade sig att jag har jobb tom december, och om jag kan jobba HELA nästa sommar , kors i taket ! höll på at ttrilla av soffan å då har jag sökt sisådär 15 jobb det senaste året i sverige ;) du är en klippa själv och påminde mig att ta tillfället i akt att förbereda mig lite innan förhoppningsvis så är jag färdig med det sista jag behöver göra i januari och då blir det anatomi och histologi som jag kommer att börja läsa in, för anatomin är ju en enda korv stoppning ! jag lovar å skicka ett mejl och berätta mera börjar senare delen av september för nu skall ja ha lite ledighet snart ! kram å krya på dig !

Skicka en kommentar