En månad kvar



Jag känner mig som Ferdinand. Jag vill bara sitta vid köksbordet hela dagarna och mysa med mina böcker. Igår började jag äntligen på allvar med the central nervous system i farmakologin. Igår satt jag nio timmar i sträck och läste. Känner mig helt trollbunden. Jag intresserar mig nog mer för hur det centrala nervsystemet fungerar och mindre för alla läkemedel, men jag trycker in alla namn medan jag tuggar mig igenom kapitlen. Sedan repeterar jag varje morgon och varje kväll så sitter det ganska bra. Att lära sig alla tusentals namn på läkemedel känns som att lära sig ett helt nytt språk. Det hade inte gått utan den nya boken.

Jag försöker att inte göra så många knop utöver studier och gymmet. Jag börjar känna mig smått utbränd och det känns som att all stress som varit kommer som en smäll nu när jag för första gången på tre år verkligen slappnar av. Det känns så ovant att inte ha något att oroa sig för. Att inte behöva kämpa för att klara mig över nästa hinder. Först trodde jag att jag var sjuk. Jag känner mig svag och febrig hela tiden. Jag blir lätt skakig när det är mycket att göra och jag är inte alls så företagsam och framåt som jag brukar. Det slog mig i förra veckan att det nog bara är en svacka efter allt som varit. Jag behöver nog ta det lugnt så jag kan köra högsta växeln nu i trean. Alla skräckhistorier om detta året har verkligen skrämt upp mig.

Nu är det bara en månad kvar tills jag är på rumänsk mark igen. Det känns spännande och nervöst att börja trean. Jag hoppas att allt studerande under lovet ska ge utbetalning. Och jag hoppas att jag kommer vara stark och motiverad hela året igenom. Just nu är jag inte speciellt stark. Men motivationen är det inget fel på. Tror aldrig jag har varit så här säker på vad jag vill innan.

Tack för att ni tittade in!





 

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du bör nog ta det lite lugnt nu med studierna när kroppen börjar säga ifrån på det sättet. Du ska trots allt orka ett helt år därnere så ta den här sista månaden och försök varva ner lite. Plugga 4 timmar/dag istället för 9. Försök låta kroppen andas lite.

/Tomas

blaklint sa...

jag kan inte låta bli att HÅLLA MED PERSONEN OVAN det var så jag ådrog mig lunginflammation, ett immunförsvar som balla ur så en oavsiktlig nagelsax i tån blev var, felbehandlad av en läkare ....tillslut en sepsis...över ett halvår tog det mig att bli mig själv SÅ SNÄLLA var rädd om dig (å det säger jag som läse in min undersköterskeutbildning på nio månader på distans samtidigt som jag jobbade 100 %) ! men aldrig mer för priset var på tok för högt. ta fyra timmar per dag, du ligger redan i framkant då säkert inte många är så ambitösa som du värit i sommar Styrke kram !

blaklint sa...

du förresten , vilken anatomibok tycker du är bäst är det Frank H netters Human anatomy? tacksam för tips :)

Alexandra sa...

Tack för de fina orden! Jag ska tänka på att ta det lugnare nu det sista. Krafterna kommer att behövas senare. Nu var det ett tag sedan jag studerade anatomi Joana, men jag tyckte det gick bäst med greys anatomy och sobotta. Jag läste dem båda simultant och använde greys för beskrivningarna och sobotta för de ingående bilderna. Men Netters är också riktigt bra. Har fått den rekommenderad flera gånger. Hoppas det hjälper. Säg till om det är något mer! Kram

Erika sa...

Hejdu, hittade din blogg helt av en slump och tänkte att jag skulle säga hej! Jag har läst första året på läkarlinjen på Carol Davila i Bukarest men ska nu få en förflyttning till Cluj, helt pga att jag inte trivdes särskilt bra där. Det skulle vara så himla trevligt om du kunde berätta lite om hur staden är? är lärarna trevliga? (jag har skräckhistorier från Bukarest...) osv.

Mvh
Erika

Alexandra sa...

Hej Erika. Jag har mycket gott att säga om Cluj! Visst finns det mindre bra lärare här också men jag känner att det blir bättre för varje år som går. Men trevliga skulle jag väl inte beskriva dem som. Hårda men oftast rättvisa snarare. Staden är fantastisk! Jag har själv varit i Bukarest och jag gillade inte staden speciellt mycket. För hög puls, stelt och stressigt skulle jag säga. Cluj känns fridfullt men det är ju en studentstad med allt vad det innebär. Jag är väldigt positivt inställd till Cluj som du hör. Men det finns folk som inte trivs här också så det jag säger är ju inte hugget i sten :) Om du vill så får du gärna maila mig så kan vi prata mer. alexandra_merzolez@hotmail.com

Anonym sa...

hej alexandra, jag älskar din blogg och tycker att du är en inspirerande person. jag har en önskan, att du skriver ett inlägg om hur du får din ekonomi att gå runt. jag pluggar själv, och har verkligen jättesvårt att få pengarna att räcka till. hur gör du? följer du en budget? hur mkt lägger du på skolböcker, kläder, smink, elektronik etc? =)

Anonym sa...

Hej Alexandra,

Tänkte bara råda dig att inte slösa din tid med farma just nu. Njut av tiden istället och vila så mycket du kan samt ha så mycket kul du kan. Om du är med från början kommer farma vara pissenkel.

Mvh

Anonym sa...

Kul att du återupptagit din blogg, det är jätte intressant att läsa hur ni har det i Cluj med all plugg och slit. Njut av den sista ledigheten och lycka till med ditt tredje år!

Hälsningar från UMF Iasi.

Alexandra sa...

Tack för alla lyckönskningar! Jag kan knappt vänta tills terminen kör igång! Ska försöka ta det lugnt med farman, bara några veckor kvar nu så jag passar på att njuta av Sverige och familjen så mycket jag kan. Så fort jag får tid ska jag skriva ett inlägg om hur jag får ekonomin att gå ihop. Kram på er

Skicka en kommentar