Andra året är avklarat!

Det har varit dåligt med uppdateringar nu. Jag har sprungit runt och dubbelkollat allt inför hemresan. Jag har bott hos sekreteraren på dekanatet känns det som. Som jag kände på mig blev det lite strul med ett av mina betyg ifrån ettan. Läraren i historisk medicin hade glömt skicka in mitt tentaresultat i augusti men det var inte värre än att jag fick leta rätt på läraren och be honom skicka in mitt resultat direkt. Så nu är allt löst. Jag har inte en enda tenta kvar! Jag kan inte fatta att det är över nu. Jag är verkligen klar!

Jag lämnade inte dekanatet innan min sekreterare tittade på mig och sa "Det är ingen fara Alexandra. Allt är i sin ordning och i oktober börjar du i trean"

Jag har fått se mina betyg också så nu kan jag åka hem utan att oroa mig. Nu är sommaren min! Högsta prio blir att hitta ett jobb. Det känns som att det blir svårt att få napp så här sent men jag ska i alla fall försöka. Prio två: Plugga morfologi och farmakologi inför trean. Jag har hört skräckhistorier om de kurserna och denna gången tar jag inga risker. Jag vill vara så förberedd jag kan inför trean. De säger att det är eldprovet på läkarlinjen. Och jag måste säga att det jag hittills har gått igenom har varit nog så svårt. Så trean känns som det ultimata testet. Men vad roligt det ska bli! Efter det kan jag jobba som sjuksköterska i Norge. Då kommer det kännas så verkligt att jag ska bli läkare. Och nu ska jag ut på sjukhusen mer också. Jag ska få se operationer och lära mig ställa diagnoser. Jag kan knappt vänta!

Men högst på listan står familjen och Veronica. Saknaden river i mig nu. Det ska bli så roligt att äntligen få se alla. (tårar i ögonen)

Utan min familj, min mamma min pappa och mina fantastiska morföräldrar hade det aldrig varit möjligt för mig att vara där jag är idag. Det är tack vare er som jag har kommit så här långt och ord räcker inte för att beskriva hur tacksam jag är. Tack för att ni tror på mig!

Och morfar. Här kommer en översättning på det jag skrev på facebook som du inte förstod:

"Idag avslutade jag mitt andra år på medicinlinjen. "Bättre sent än aldrig" är ett passande citat. Jag förlorade mycket under året som gått men vann mer. Jag har lärt mig en värdefull läxa inom konsten att planera och uppnå mina mål. Jag är stolt att kunna säga att jag nu går in i trean med ett "rent register" 

(det låter lite bättre på engelska. Det blir så smörigt på Svenska)


Tack för att ni kikade in och tack för alla fina motiverande mail och kommentarer. Det värmer ska ni veta! 


TVÅAN ÄR AVKLARAD!












8 kommentarer:

Anonym sa...

Stort grattis!

blåklint sa...

men så otroligt underbart för dig ! Ett jättestort grattis och ha det underbart här hemma i sverige för det förtjänar du verkligen !många lyckokramar

Blaklint sa...

Men en liten notis tror inte du kan jobba som sjuksköterska i Norge förren efter fjärde året vet att det är så för läkarstudenter i Polen i alla fall och efter femte året som underläkare i sverige då läkarstudenter i Gdansk tog kamp för det så något eu direktiv ändrades som tidigare uteslöt dem från den möjligheten men du kanske med ganska stor säkerhet kan få jobba som undersköterska , för dit skall ja söka mig nästa år !

Anonym sa...

Grattis! :D

Pia sa...

Grattis gumman!

KajJ sa...

Tack för översättningen. Den kan ju jag Gilla också nu när jag vet vad det står.
Du är hjärtligt välkommen hem så vi får se hur du åldras. Vi ska hämta dig på flyget på torsdag kl 8,15 för transport till Ulricehamn. Där finns Yoda som väntar på sin Matte.
Hälsar Siv och Kaj

anne sa...

Åh du är så jävla bra Alexandra! Du är så himla värd detta! Stort grattis till dig!!

Skicka en kommentar