Den avgörande veckan



Nu gäller det. Jag är mitt i Veckan med stort V som jag väntat på och förberett mig inför i flera månader. Veckan som jag offrade hela mitt sommarlov för. Veckan som avgör om jag ska fortsätta mina läkarstudier eller om jag ska åka hem till Sverige igen och börja om på nytt. I måndags gjorde jag praktisk och teoretisk mikrobiologitenta, idag gjorde jag histologin och imorgon är det fysiologitenta. På fredag gör jag rumänskaprovet och sedan är jag förhoppningsvis klar för år tre. Tentorna jag gjort hittills har gått jättebra och det har gett mig den energin jag behöver för att hålla ut lite till och orka plugga dag och natt. Jag vet att jag har klarat de praktiska delarna då vi får betyget på plats, men jag måste vänta med resultaten från de teoretiska tentorna tills nästa vecka.

Skräcken skulle vara att få göra om mikrobiologi teoretisk. Jag har aldrig mått så dåligt som när jag läste mikrobiologi. Det måste ha varit det värsta hittills. Histologi och fysiologi ligger mig dock varmt om hjärtat. Ser fram emot patofysiologin i trean!

Vet att ni håller tummarna för mig därhemma och att ni håller på mig. Det känns som att jag faktiskt kan klara detta men jag vågar inte ta ut något i förskott. Vågar inte tänka tanken...

Jag kan inte fatta att det är så nära nu. Jag är så nära mål! Jag kan se ljuset långt därborta.



5 kommentarer:

Eva 76an sa...

Hej,
Du verkar stark, jag tror på dig, du kommer klara det!

Anonym sa...

Hej, hoppas du klarar detta då :) bara lite nyfiken om hur skolan fungerar men rester av tentor, frågan är då varför kan du inte fortsätta i trean om du har rester när skolan börjar? Är det så reglerna är att inte ha någon rest kvar innan nästa skolår börjar?

MVH, big fan :D

Alexandra sa...

Tackar för lyckönskningar! Varje år måste man ha ett visst snittpoäng för att få komma vidare till nästa år. 45 credits av 60. Jag ligger under 45 credits så jag måste göra fyra tentor för att få upp mitt snitt till 45. Klarar jag alla ligger jag något över snittet och har en garanterad plats i trean. Sedan i trean får man inte ha några resttentor för att komma vidare till fyran. Det är ganska utmanande känner jag. Mitt mål är att inte få en enda resttenta detta året så att jag bara har ca tre tentor att göra i september nästa år.

Kramar

Anonym sa...

vilka 4 tentor för 45 krediter mikriobologi har 4 krediter * 2 tentor då blir det 8 krediter fysiologi har 5 krditer* 2 tentor blir det 10 o har du öxå histologi 5 krediter* 2 tentor 10 krediter om vilka du pratar? plus att varje krediter som du tar med dig nästa år kostar 85 evro så kommer du upp till en bra summa inför trejan....varför????????????

Alexandra sa...

Jag menar inte att jag gör fyra tentor för 45 credits. Jag gör fyra tentor för att komma upp till 45 credits utöver de tentor jag redan klarat :)

Skicka en kommentar