Hemma!

Är hemma i Sverige igen och träffar vänner och familj. Bokade en spontanresa och flydde fältet, vet inte varför jag fick sådan panik men jag behövde verkligen komma hem. Har inte varit här på över ett år. Det känns så konstigt att vara på svensk mark. Prata svenska i affärerna och åka spårvagn. Även att se så mycket vatten är en främmande känsla.

Naturligtvis blev jag sjuk redan andra dagen och nu ligger jag som en klubbad säl i sängen och låter mamma ta hand om mig. Antar att det är stressen som släpper.

Jag har fått många mail där ni har frågat om vad för frågor jag fick på mina tentor så jag tänkte skriva lite om det.

Först ut var mikrobiologin. På den praktiska delen fick jag identifiera streptococcus pneumoniae under mikroskop. På den teoretiska delen hade vi ca 30-40 frågor med multiple choice. Tex:
"Diphteria toxin is produced only by those strains of Corynebacterium diphtheriae that are:
A. Glucose fermenters
B. Sucrose fermenters
C. Lysogenized with beta tox prophage
D. Of the mitis strain E. Encapsulated strain.

Sedan var det histologi. På den praktiska delen fick jag identifiera mammary glands under mikroskop. Prata om vad som skiljer resting och non-resting mammary glands åt samt redogöra för vad jag visste om hepatocytes och characteristics of pancreas & thyroid. Det gick jättebra. De teoretiska frågorna var ca 15 st (både skriftliga och multiple choice) och såg ut så här:
Interstitial gland of testis, location, structure and function.
The histological diagnosis of the liver?
Location structure and function of Brunner's glands.

Den största tentan av dem alla var fysiologin. Den tentan är svårare när det gäller den teoretiska delen eftersom vi bara får tre till fyra frågor där vi ska skriva fritt. Klarar vi inte alla frågorna får vi inte godkänt. Man kan alltså vara hundra procent säker på två frågor och osäker på en och ändå inte klara tentan. Jag fick lagom svåra frågor tyckte jag.
1. Mastication
2. Anatomical structure of spermatooza
3. Macula densa
4. Antidiuretic hormone & oxytocin

På den praktiska delen fick jag prata om normalvärden för diabetes och hur man testar för protein i plasma och urin. Det gick bra men den teoretiska delen gick bättre.

Rumänskan var sist ut och den var mer utmanande än vad jag hade väntat mig som jag skrev i det förra inlägget. Utöver det fixade jag praktiken och gymnastiken.

Men nu är det äntligen bakom mig! Tittade tillbaka på bilder som togs av mig under sommaren. De reflekterar mitt sommarlov väldigt bra:




Over and out

1 kommentarer:

Anonym sa...

Känner du att du har gått upp i vikt efter att ha studerat så mycket? Jag menar man motionerar inte så mycket när man studerar flera timmar osv.

Skicka en kommentar