Sista helgen innan tentaperioden

Vilken vecka! Jag har pluggat inför semiologitestet som vi hade idag sedan förra helgen. Jag lovade mig själv att jag skulle ha minst 9 på de två testen vi har i semio innan sluttentan men sist fick jag 8,5. Men idag kändes det som en tia. Jag tvekade inte gällande en enda fråga, men man vet aldrig när man ska skriva fritt om någonting. 
Vi hade mycket frågor om levern, hur man läser av olika markörer när levern är skadad, orsaker till hepatomegaly och portal hypertension. Också mycket frågor om peritonit och magsår av olika slag. Jag tyckte ändå att vissa frågor var svåra, detaljfrågor som tex: "i vilket stadie av hepatisk encefalopati uppvisar patienten asterixis?" "När uppkommer Babinskis tecken" eller "när uppkommer Courvoisiers tecken, i hydrops med eller utan jaundice?". Det är väl inte jätteklurigt egentligen men när det är så mycket att läsa blir det svårt att lägga alla detaljer på minnet. Det var några stycken frågor där jag fick tänka till en del och jag är tacksam att jag la ner så mycket tid på detta nu i efterhand så att jag besparar mig själv stressen inför den fruktade sluttentan i semiologin. 

Ikväll ska jag fira att det gått så bra med rumänskan och semiologin denna veckan. Jag och Alexandra ska fira för sista gången innan tentaperioden. Äntligen ska jag få slappna av och få sova längre än till kl 05 på morgonen! Hoppas ni får en fantastisk kväll, jag ska göra det bästa av min!

  
En kväll av frihet innan en månad i fångenskap. Jag är lika nervös som förväntansfull inför tentaperioden! Detta SKA gå bra. Så är det bara!

Taggad till max!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar