Andra sluttentan

Idag gjorde jag sluttentan i rumänska. Det gick jättebra! På måndag får jag resultatet men jag är helt säker på att jag klarar mig med bra betyg. Vi fick först göra den skriftliga tentan med grammatik sedan fick vi ha en muntlig konversation med läraren där vi fick ta en anamnes (patienthistoria) på rumänska. I mitt fall handlade det om parkinsons och jag skulle förklara för "patienten" vilka test som skulle behövas och vilka mediciner hon skulle ta. Det var ganska svårt men jag har övat mycket på min grammatik så det gick bra. Nu kan jag prata med patienterna på sjukhusen utan problem och det är rumänskalärarens förtjänst. Jag är glad att hon har kört rätt hårt med oss nu i efterhand. 

Hittills har jag klarat alla test under terminen och jag är någorlunda i fas med många ämnen. Dagar som denna känns det som att jag kan ta tentaperioden vid hornen. Andra dagar kan jag inte sova för all hjärtklappning och all stress som jagar mig. Det är bara en vecka kvar sedan är det officiellt tentaperiod! Jag känner skräckblandad förtjusning inför det hela. Först ut är immunologi och sedan den stora semiologitentan den 13e. Jag har pluggat jättemycket semiologi så det borde gå jättebra. Men man vet aldrig.

Nu på fredag har vi terminens andra test i semion, på magtarmkanalen. Jag vill väldigt gärna få en tia nu! Om det går bra så ska jag gå ut och fira efteråt. Sista gången jag rör mig utanför huset på en månad blir det i så fall. 

Jag vill också passa på att gratta min vackra kusin Alexandra som gifte sig nu i helgen! Grattis till er. Jag önskar att jag kunde ha varit med men tentaperioden ligger för nära inpå:(

All lycka till er!


0 kommentarer:

Skicka en kommentar