Tentaperioden närmar sig



Sommaren är här! Det känns som högsommar i Cluj. Över en natt slog det om från disigt och kvavt till strålande sol med klarblå himmel. Igår var det nästan trettio grader. Allt blir så vackert när värmen kommer till och med människorna blommar upp.



Jobbigt bara för dem som har tentaperiod nu. Fyrorna studerar i moduler (Många mindre tentaperioder under året istället för en tentaperiod varje termin) och de är mitt inne i en sådan nu. De tentar av endokrinologi och hematologi. Jag blir alltid lika avundsjuk när jag hör om allt roligt de får läsa. Speciellt endokrineologi  (hormoner och utsöndringsorgan). Det lilla jag läste i fysiologin om det väckte verkligen mitt intresse.

Jag kommer göra min första tenta den trettonde juni och den sista den 26:e juni. Jag har försökt planera så att det ska gå så fort som möjligt. Det är bättre med tanke på sommarjobb om jag kan komma hem tidigare. Men fortfarande har jag inte fått napp på något. Det är bara att fortsätta leta. Just nu har jag skickat en del mail till olika ställen i Ulricehmn eftersom jag kommer spendera mycket utav sommaren där med min mamma (och hund)


Det blir inte så mycket tid till att fixa med bilder nu för tiden. Idag har jag suttit och klistrat med en bild i sommarens anda. Hoppas ni gillar den. Nu ska jag fortsätta min lördag med att studera farmakologi. Jag har kommit igång ganska bra. Jag håller på att hänga upp ändlösa listor med läkemedel på väggarna så jag kan klistra in dem i hjärnan riktigt ordentligt nu innan trean.

Hoppas sommaren kommer till Sverige snart! Kramar





5 kommentarer:

Unknown sa...

jättefin bild!=)

Unknown sa...

heej kan du inte uppdatera lite oftare? ha det bra

Timbo sa...

uppdatera mindre och plugga mer säger jag då ;)

Anonym sa...

hej hej.

Jag ska läsa biologi B och kemi B nu, och illa kvickt då jag ska läsa till tandläkare i höst. Har du några tips vad man ska fokusera på?

Alexandra sa...

Oj, sorry att jag missat att svara på kommentarer! Kul att bilden var uppskattad. När det gäller uppdateringar vet jag att det varit snålt men det är bara för att tentaperioden närmar sig. Det blir nog ganska snålt med uppdateringar dessa veckorna.

När det gäller förberedelser inför tandläkarlinjen vet jag inte riktigt vad du bör fokusera på. För mig som läser medicin kände jag att biologi B var väldigt givande allt som allt och i kemin har jag haft mycket användning av grunderna (syra-bas reaktioner, aminosyror, kemiska reaktioner osv) liksom metaboliska reaktioner (glykolysen och citronsyra cykeln)Men jag vet inte om samma saker gäller för tandläkarlinjen som sagt.

Mvh

Alexandra

Skicka en kommentar