Snålt med uppdateringar



Det är dåligt med uppdateringar nu då jag inte har så mycket att skriva om. Skolan rullar på och allt går bra. Jag har varit sjuk igen så träningen har inte gått så bra vilket känns tråkigt. Jag har problem med att hitta sommarjobb vilket är mitt största problem just nu. Det känns som att jag kan ta vad som helst bara jag får jobba.

Jag har också funderingar på att göra praktiken här i Rumänien även detta året. Det är inte obligatoriskt detta året för mig men jag hade så gärna velat praktisera på genetikavdelningen här i Cluj. Min lärarinna jobbar där och då vi har en bra relation tänkte jag höra med henne om det finns möjlighet för praktik i några veckor. Kanske simultant med studierna. Det hade varit en dröm för mig att få se hur de jobbar med karyotyper och ställer diagnoser på olika sjukdomar.

Det värmer i mig att det finns en del riktigt bra lärare på universitetet. Nackdelen är bara att det är väldigt svart eller vitt. Antingen är de fantastiskt karismatiska, kan utmärkt engelska och har väldigt pedagogiskt och intressant material medan andra lärare är totala motsatsen. Det resulterar i att man tappar intresset för ämnet i fråga även om man hade ett genuint intresse från början ( jag hatar när de pratar knacklig engelska, mumlar och läser direkt ifrån sitt material utan att hålla någon form av diskussion)

Men för er som läser bloggen och ska studera i Cluj vill jag passa på att rekommendera dr. Andrea Catana i praktisk genetik. Hon är fantastisk!

Just nu pratar vi mycket om kromosomerna X och Y i genetiken. Vi diskuterar tex hemafrodism, hur det kommer sig att man kan födas som kvinna till utseendet men ändå vara en man och tvärtom. Vi pratar om vad som händer då kvinnor får en extra X kromosom samt om män får ett extra Y. Klinifelters syndrom och Turners syndrom är de huvudsakliga genetiska sjukdomarna vi diskuterar när det gäller sex kromosomerna. Vi diskuterar också mer sällsynta defekter såsom 21-hydroxylasbrist.



Nästa måndag börjar vi med Onkogenetik. (cancer) vilket är väldigt brett så det ska bli kul att få svettas lite.

Om ni har några frågor ang utbildningen eller annat får ni gärna skriva kommentarer/maila. Jag har all tid i världen att svara just nu.

Kramar

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan! :) Bra blogg! :D

Blir du legitemerad läkare efter avslutad utbildning? :)

Alexandra sa...

Hej hej! Kul att du gillar min blogg :)

Ja efter min sexåriga utbildning här nere blir jag legitimerad läkare direkt då ATn är "inbakad" i utbildningen. Min ST gör jag i Sverige

Mvh,

Alexandra

Skicka en kommentar