Genetik

Usch vad synd det är att våran genetiklektion börjar kl 08.00 på måndag morgon. Det är en två timmar lång genomgång och även om jag tycker genetik är intressant och även om vi har en riktigt bra lärare så är det svårt att koncentrera sig/hålla sig 100% vaken. Önskar att vi kunde ha haft den senare på dagen. Jag älskar verkligen genetik.

Idag pratade vi om bland annat övervikt, rasforskning och vikten av sömn. följande information fick mig att lyfta på ögonbrynen (inte säker på att jag förstod till 100%): Läraren förklarade att orsaken till den stigande fetman i världen beror på sömnbrist! När vi sover utsöndras nämligen tillväxthormon som hjälper oss att bränna fett då vi sover. MEN tillväxthormonet når sin topp någonstans runt midnatt och bara om kroppen inte producerar kortisol. Kortisol är hormonet som utsöndras då vi koncentrerar oss och om vi vill ha möjlighet att utnyttja tillväxthormonet då det når sin topp, sin ultimata utsöndring runt midnatt, måste vi lägga oss i god tid så att vi runt klockan tolv har nått djupsömn. Då utsöndrar kroppen tillväxthormon och vi bränner fett.
Problemet idag är att folk stressar och tar med sig jobbet hem, man sitter uppe tills midnatt och jobbar (jag tittar på dig mamma) Man stimulerar på så sätt utsöndringen av kortisol och missar därför tillväxthormonets ultimata utsöndring i kroppen, vilket kan leda till fetma (sömnbrist har såklart många andra konsekvenser men jag hade ingen aning om att fetma var en av dem.



Vi pratade också om darwins kusin Francis Galton, som sysslade med vad vi skulle kalla rasbiologi. Hans teori var att föräldrar som var väldigt smarta skulle få smarta barn. Eller att föräldrar som är långa får långa barn osv. Han blev dock besviken när det visade sig att så inte var fallet. Hans studier visade istället på att barnen strävade mot mediokritet. Medellängd eller medelintelligens oberoende av föräldrarna. Det tycker jag är intressant, att naturen tycks vilja "jämna ut" oss istället för att "förbättra" oss. Smarta föräldrar får därför inte nödvändigtvis smarta barn. Långa föräldrar får heller inte alltid långa barn osv.

Nej nu är det dags att sova! Har packat och flyttat idag igen. Det tar på krafterna. Just nu bor jag hos Sandra. Hon har det så fint hemma hos sig. En etagelägenhet så att jag kan bo på nedervåningen och en liten utegård för Yoda. Yoda har så roligt med Sandras lille labrador Romeo. Är så tacksam att jag har någonstans att ta vägen när det kör ihop sig. Vad skulle man göra utan vänner?

Kram!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för din omtanke gumman. Vad säger genetiken om motion då? Stor kram

blaklint sa...

sandra har en blogg med va? har för mig att jag läst lite men nu hittar jag den inte? kan man få länken ?

Alexandra sa...

Javisst! Här kommer en länk: www.sandrabjornsdotter.blogg.se

Kram

blaklint sa...

tack ja hittade den , hur har du det med sommar jobb förresten ? kan ev hör mig själv för lite, kanske kan hitta något åt dig om du vill jobba på sjukhus. men kan ej lova något :)

moe sa...

blaklint
Vet du vad som ska innehålla läkarintyget när man ska söka till cluj ?

blaklint sa...

vilket läkarintyg? det som läkaren ger dig som bekräftar att du är helt frisk innan du påbörjar pluggandet ? då går man till läkaren och tar upp det med denna antar ja, berätta att man skall studera och behöver ett sådant de lär ju veta :)

moe sa...

I see:) Jag har typ fixat allt men har just blivit förvirrad när det gäller acceptance of letter :s
Det finns olika acceptande of letter och jag vet inte riktigt vilken jag ska använda mig av. Och visst ska man inte skicka den seperat ? har för mig att den ska vara i samma kuvert som alla andra papper som behövs..
Såvitt jag har förstått så ska jag använda mig av denna http://www.edu.ro/index.php?module=uploads&func=download&fileId=11350 men enligt medinro så ska man tydligen skicka ett annat :S
Sedan så finns det en tredje som heter *APPLICATION FOR RECOGNITION REQUIRED FOR ACCEPTANCE TO STUDIES* Så jag är osäker vilken jag ska skicka med..

blaklint sa...

jag har ingen aning , jag använder logiken så långt det går, man kommer jädrans långt med det, om du söker via medinro så betalar du för att få all hjälp och då borde det vara logiskt att det är andra formulär. Kör du via universitets hemsida så får du ta de formulären som finns där !
Krångla inte till det för mycket för dig bara för det är nog inte så omständigt när allt kommer omkring.

blaklint sa...

Sedan så när universitet granskar dina ansökningar och du är en lovande läkarkandidat och gjort något fel så kommer du att med största sannolikhet informeras av universitet. jag klantade till det med min ansökan till köpenhamns universitet och läkarprogrammet där och fick hem information i god tid så jag hann rätta till felen.

john sa...

Får man skicka kopior på vissa papper eller måste alla papper som man skickar till skolan vara i kopior `?

blaklint sa...

till john jag vet inte, men de kopior som du skickar av betyg och liknande skall ha apostagille stämplar av en notarie.

Skicka en kommentar