Det blir inte lättare

Jag förstår verkligen inte hur det kan komma sig att folk sa att det skulle bli lättare efter tredje året! Det är inte lättare någonstans! Vi har 4 moduler varje år vilka är ca 2 månader långa. Jag känner att jag måste läsa väldigt intensivt varje dag för att kunna hänga med bra på lektionerna. Även helgerna när halva modulen gått. Sen när modulen går mot sitt slut och sluttentorna kommer så får vi inga lediga dagar at studera på. Vi har tentaperiod samtidigt som vi går i skolan. Det hjälper inte att lärarna kör gestapo-fasoner mer än någonsin nu. De är extremt hårda med närvaron och de vaktar oss som hökar i klassrummet. Här om dagen var det en tjej som fick frånvaro från lektionen för att hon åt ett äpple. Och igår hotade de oss att alla skulle få frånvaro om inte fler elever kom till föreläsningarna. Men folk behöver få vara hemma och studera nu dagarna innan sluttentan. Jag förstår inte hur de tänker. Vi är inga dagisbarn! Det är för intensivt. Som sagt. Jag förstår inte på vilket sätt detta skulle vara lättare...

Nu på måndag gör jag sluttentan i farmakologi vilken känns väldigt överväldigande just nu. Sedan gör vi kardiologitentan några dagar senare. Den känns inte lika tung. Det spelar ingen roll hur många tentaperioder jag varit med om, det är lika stressigt varje gång.

Det är extra tungt nu eftersom CSN avslog min överklagan om utökat studiemedel. Jag ska åka hem över jul och diskutera en lösning med familjen. Det är mindre än två år kvar men det går inte om jag inte kan ta ett lån.

Suck och stön. Jag har i alla fall lyckats få jobb över jul så att det blir lite extrapengar. Jag håller också på att söka jobb som underläkare till sommaren. Det är lättare sagt än gjort. OM jag får tag i en arbetsgivare som vill anställa mig så måste han/hon skicka in massor av papper för att allt ska fungera. Annars blir det Norge till sommaren. It's all about the money!




Här är mitt altare där jag kommer spendera de kommande veckorna. Ni vet vad ni ska göra med tummarna ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

mm haha ja kompisen som studerade i tjeckien trodde också det skulle bli lugnare för det hade han också hört. Han hade också fel på dom sista åren, det är ju då allt ska ju allt bankas in och repeteras! :)

/Tomas

Anonym sa...

Pappersexercis är det mycket av i Norge också!
Uska och läkarsekreterare är liksom läkare ett legitimationyrke.... så sök det leg du vill ha i tid.

Själv tog jag UL-jobb efter T10 i Norge och hade möjlighet att jobba en massa övertid och känna mig rik hela året efter det :)

Skicka en kommentar