Kärleken till medicin

Det känns som att lugnet har lagt sig. Tentastressen har runnit av mig till stor del. Det är en tenta kvar nu. I övermorgon gör jag endokrinologin. Jag har hållt mig i bra fas under terminen så nu sitter jag ute i solen och läser igenom allt igen över en kopp kaffe. Det är i stunder som dessa som jag kommer ihåg varför jag gjorde detta. Varför jag åkte ner hit och kastade mig in i något helt okänt. Jag älskar verkligen att studera medicin.

Innan jag läste mitt sista år på naturlinjen var jag inte intresserad av något speciellt. Jag var som ung väldigt omotiverad och ville göra allt annat än gå i skolan. Jag trodde länge att jag skulle läsa på estetprogrammet och bli någon form av konstnär. Tills jag började läsa biologi B för snart sju år sedan. Det var som att ett ljus gick upp för mig. Jag satt uppe sena nätter och läste. Lånade böcker om människokroppen och läste med en hunger jag inte tidigare haft. Jag minns att det första vi skulle lära oss var blodsystemet. Hur blodkropparna levererar syre och allt det där. Det var helt magiskt för mig. Efter den kursen visste jag att det var människokroppen jag skulle jobba med.


Och nu känner jag den känslan igen när jag sitter här med endokrinologin. Jag läser om olika hormon och hur de kan orsaka olika sjukdommar och jag läser för att jag tycker att det är otroligt intressant. Inte för att jag måste. Jag njuter av att få en förståelse för hur kroppen fungerar och hur man kan bota olika sjukdomar. Jag är i mitt element, lever ut min passion. 






Alla har något de är stolta över. Något de gör bra och är passionerade kring. Min stolthet är medicin. Jag är så glad över att jag älskar det jag gör. Även om jag ofta klagar hade jag inte kunnat syssla med något annat. Jag hade inte kunnat läsa så otroligt mycket information om jag inte hade intresset för det jag läste. Tanken på att jobba med något hela sitt liv som man inte riktigt har intesse för skrämmer mig. Det hade jag inte klarat av. Ännu en gång tackar jag min lycklia stjärna för att jag får göra det jag älskar.




1 kommentarer:

Anonym sa...

Fan va jag älskar o läsa allt du skriver, du kommer bli en fantastisk läkare!

Skicka en kommentar