ingen tid

Åh jag har så mycket jag vill skriva om! Det händer så mycket nu, varje dag upplever jag nya saker och det känns som att livet flyger förbi. Jag har verkligen ingen tid över så jag är jätteledsen att jag inte svarat på era mail :( Jag ska ta upp bloggandet och mailandet efter nästa vecka. Vi har tre prov denna veckan som kommer så det är full fokus som gäller just nu. 








Till alla er som mailar och frågar om Cluj har jag några råd att ge som jag säkert skrivit om innan men som tåls att upprepas:

-Se till att ni har naturutbildning och engelska C innan ni söker till universitetet.

-När det gäller ansökningsprocessen vet jag inte hur det går till eftersom det var fem år sedan jag sökte och mycket har förändrats sedan dess. Många söker via www.medinro.ro, det är dyrare men besparar er tid och en hel del stress.

- Många skriver och frågar om det dåliga ryktet universitetet i Rumänien har hemma i Sverige. Jag vet inte hur jag ska ställa mig till det riktigt. Jag har själv praktiserat på sjukhus i Sverige och intrycket jag har fått är att läkarna är väldigt vänligt inställda till oss som kommer från utlandet. De jag hittills pratat med har uttryckt att vi som studerar här nere visar lika god kompetens som de svenska läkarstudenterna, dock så är vi sämre på att hantera tekniken. Vi har inte samma tillgång till avancerad medicinsk utrustning, något som vi kommer få ta igen under somrarna när vi gör vår praktik hemma. 
Jag har också vänner som redan nu arbetar på t.ex. Sahlgrenska efter sin examen här nere så jag känner att framtiden ser ljus ut. Jag tror personligen att vårt dåliga rykte beror på svenska läkarstudenter som inte är så vänligt inställda till oss som pluggar utomlands. Det är mycket snack om att vi mutar oss till våra betyg etc. Något som jag aldrig sett eller hört talas om under min tid här nere, förutom det jag läste på internet innan jag sökte till universitetet. 

Detta är de viktigaste punkterna jag ville dela med mig av eftersom jag får mer frågor nu än någonsin om utbildningen. Hoppas det hjälper er som har funderingar på att söka till Cluj-Napoca. 

Jag en hel del tidigare inlägg som också innehåller en hel del tips och råd till er som söker/funderar på att söka till universitetet.

Tillbaka till studierna. Just nu är det hjärta, hjärta och mera hjärta. Jag är så stressad men samtidigt så glad att allt jag läser är så intressant. Kram på er! 




2 kommentarer:

KajJ sa...

Glad Påsk på dig Buset, nu har du väl ändå lite lugnare i alla fall. Skickar en påskhälsning över banken så du kan köpa dig en glass i värmen.
Hälsar Siv och Kaj

KajJ sa...

Glad Påsk på dig Buset. Nu har du väl lite lugnare i alla fall. Sänder en påskhälsning över banken så du kan köpa dig en glass i värmen.
Hälsar Siv och Kaj

Skicka en kommentar