Hemma!!

Är äntligen hemma i Sverige igen. Trodde aldrig att jag skulle sakna det här grådaskiga landet så mycket som jag gjort under halvåret i Cluj. Man inser hur bra man har det här hemma, inte minst med tanke på maten:D Vad jag vet finns det ingen thaimat i Cluj te.x och den indiska restaurangen vi hittade efter mycket om och men hade rent ut sagt äcklig mat. Mycket kan dom i Rumänien men mat är inte deras starka sida.
För övrigt har vi prov i biokemi när vi kommer tillbaka så det blir inte bara att ligga på soffan och dega. Vi ska kunna allt om DNA och RNA inom 2 veckor. Tycker dock att det är ganska intressant som tur är (till skillnad från vitaminer och enzymer! Fy..)
Eftersom jag inte har kamerakabeln med mig kan jag inte lägga upp några bilder på det jag hittills hittat på här i Sverige men jag hittade lite gamla bilder på min första resa till Cluj-napoca. Det var under sommaren och vi åkte ner för att hitta en lägenhet innan skolstarten. Det var minst sagt en hektisk vistelse i Rumänien, jag minns att jag aldrig har velat sova så ofta i hela mitt liv^^

Här är en bild på bussen man åker med från Budapest till Cluj. Jag har döpt den till "dödsbussen" eftersom de kör som galningar här. Mitt under resans gång stannade chaffören och sprang in på krogen för att ta sig 2 supar för att sedan köra vidare :S. Hela den 8 timmar långa resan känns som att åka rally. Minst sagt.


Tyckte det var lite udda att skylten bla indikerar att häst och vagn skall hållas borta från vägen. Man ser folk åka med häst och vagn lite här och var men det är inte så vanligt. Men bara 6 år tillbaka var det betydligt vanligare.





När vi kom ut från hotellet första dagen i Cluj såg det ut så här ungefär. Då var det bara att börja leta efter mäklarbyråer. Kändes som att kasta sig in i en smet och hoppas på det bästa.




Vi blev chockade över hur vacker staden faktiskt är. Det finns kyrkor och monument överallt och det är liksom charmigt gammaldags.



Detta är bilder från stadens centrum som vi besöker nästan dagligen. Skolan ligger en liten bit bort.


Så här roligt kan man ha på en av stadens alla innergårdar där blommorna alltid växer vilt och där man kan hitta en och annan skum affär. (=


Lägenheterna uppe i Zorilor där vi bor är dock inte så fina som ni ser. Vi fick se en hel del riktiga ruckel innan vi hittade något som passade.

Näst sista dagen innan vi var tvugna att åka hem hittade vi äntligen en lägenhet. En fyra väldigt nära skolan som tycktes vara i ett okej skick. Senare skulle det visa sig att lägenheten var ganska förfallen på sina ställen. Jag har lärt mig en nyttig läxa och kommer att titta efter noggrannare nästa gång jag letar lägenhet =) På bilden ser man kvarteret precis utanför våran dörr på Strada Pasteur.

Här är jag och en av mäklarna som hjälpte oss med lägenheten. Vi befinner oss på en otroligt häftig restaurang för att fira att allt gått så bra.
Jag saknar staden lite nu när jag har varit borta ett tag. Det är verkligen helt annorlunda där. Nej nu ska jag iväg på julbord! Kram på er!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gumman. Så härligt att du är hemma igen.//Mamma

Skicka en kommentar