Jag är så trött på detta!!

Jag fick just tillbaka betyget i nefrologi från förra modulen. Jag har försökt att inte bli irriterad eller arg i några timmar nu men det går inte. Jag gick in för nefrologi mest av allt denna modulen. Jag var där på ALLA lektioner, jag pluggade varje dag, såg till att ha koll på det som var viktigt. Skrev sammanfattningar på hela kursen och gav till alla i min grupp. Jag var så intresserad att jag läste på väldigt mycket från riktigt bra källor så som Harrissons och Toronto notes. Jag ville verkligen ha koll och känna att jag kunde mina grejer till hundra procent.

Det jag INTE gjorde var att fokusera på gamla tentor från tidigare år och dåliga handouts från läraren. Just för att jag vill lära mig. På riktigt!!! Och jag får ett av de lägsta slutbetygen i klassen! Folk sitter och studerar någon dag innan sluttentan på gamla prov och dåligt material och de får högsta betyg. Jag vill inte vara misunsamm, men just nu känns det så otroligt surt. Jag gav så mycket och jag fick så otroligt dåligt resultat. Ibland hatar jag systemet... 

Jag ville öka mitt snitt detta året för att få stipendium så att jag skulle slippa ta stora lån de sista åren. Detta betyget har dragit ner mitt snitt jättemycket och nu har jag antagligen inga möjligheter att få stipendium längre. Allt för att jag ville lära mig på riktigt. Jag är otroligt bitter just nu....





6 kommentarer:

Blåklint sa...

Snälla snälla var inte det :) det ordnar sig på något sätt, jag har suttit där själv blivit missbedömd och felbehandlad men det har gått bra till slut...nu skriver jag antagningsprov i Oslo på lördag till läkarprogrammet i Warszawa och jag börjar bli riktigt nervös. :S Ibland har jag varit fullt övertygad om att jag aldrig kommer att nå dit men nu är dagen D kommen... På något vis kommer det att lösa sig skall du se...styrkekramar från mig till dig som är och har varit en av mina motivationskällor.

Blåklint sa...

Efter nu fjärde året så jobbar du som sjuksköterska, två månader i Norge med heltidsarbete och extrapass och du kommer att slippa ta dina dyra lån även om det är ledsamt att vara ifrån familjen :) kram

Unknown sa...

Hej,
jag känner igen mig! Precis så var det när jag pluggade. Man kan plugga vettig kunskap eller det som krävs för kursen och om man gör det senare inte har ett dugg med sig till framtida bruk.

Låt mig säga så här - ingen kommer bry sig ett dugg om dina betyg, utom möjligen du själv.
Studier är väsensskilda från verkligeten. Det är den lärdomen jag 3 år efter mitt första läkarjobb. Du kanske börjar förstå! :)

kalleri13

Alexandra sa...

Tack för era uppmunntrande ord! Vad jag förstår är detta ett vanligt tema på många universitet. Joanna, vad roligt att ditt mål är så nära nu. Kämpa på! Och Kalleri, jag hoppas verkligen att det kommer en dag när vi som verkligen lärde oss något under våra studier får en chans att känna att vi gjorde rätt val. Det du skriver får mig att se ljuset i tunneln lite grann.

blåklint sa...

var så snäll och läs mitt meddelande på fb om du har tid och möjlighet :)

Alexandra sa...

Har du skrivit till mig på fb? Jag har inte fått något meddelande. Vet att det finns 2 fb i mitt namn så skicka en vännförfrågan till båda så accepterar jag så fort den kommer fram :)

Skicka en kommentar