Första dagen modul 2

Vilken dag! Jag är så lycklig. Kärleken till medicin är stor idag och jag känner att jag brinner för det jag läser mer än någonsin. Dagen började med internmedicin och vår grupp har fått en fantastisk handledare på kliniken! Han tog sig verkligen tid och diskuterade olika fall med oss. Vi tog anamnes och fick diskutera oss fram till olika diagnoser och han fick ta pulsen på vår kunskap. Det kändes fantastiskt att kunna lägga fram argument för olika diagnoser samt diskutera vilka steg man ska ta i patientens behandling. Vi får verkligen användning för all den kunskap vi lagrat i huvudet under de teoretiska åren. 

Varje morgon kl 08.00 ska vi delta under läkarnas morgonmöte där de diskuterar olika medicinska fall de varit med om, eller så diskuterar de nya medicinska upptäckter och vi får delta och ställa frågor. Efter det går vi bredvid vår handledare på hans ronder på sjukhuset och pratar med patienter och diskuterar sedan tillsammans. Vi ska också delta under olika undersökningar så som endoskopi och ERCP. Så varje dag kl 08.00 till 14.00 är vi på kliniken. Sedan läser vi farmakologi och klinisk biokemi denna modulen också och schemat är tuffare än det var under modul 1. Men det gör inget nu när det är så intressant! Som läraren sa idag: "Ni är unga läkare allihopa. Det är nu er resa börjar på allvar". 

Det känns så nära nu, så verkligt. Om mindre än två år är jag läkare. Det är helt sjukt!

1 kommentarer:

Eiden sa...

Imponerad, bra jobbat so far!
Önskar att jag är där snart. Börja första terminen i Constanta. Har en låång väg kvar och cellbio prov imorgon.
Bra blogg. Lycka till

Skicka en kommentar