Semiologitestet



Det är sommar i Cluj. Klarblå himmel och 20 grader. Det är så vackert att se staden leva upp igen efter allt grått som varit.



Men det finns inte mycket tid att njuta av vädret. Denna veckan har flugit förbi. jag har bott i mina semiologiböcker varje ledig minut. Jag trodde jag skulle vara helt säker på alla frågorna men det var ett riktigt svårt test. Eller rättare sagt krångligt. Vissa frågor var jättelätta andra var väldigt förvirrande. Testet bestod av frågor där man skulle ringa in rätt svar samt två öppna frågor där vi skulle skriva fritt. Det var frågor om ECG, valvular heart diseases, deep venous thrombosis, myocardial infarction med mycket annat. Vi ska också kunna skriva om vad vi kan höra i stetoskopet när vi lyssnar på olika hjärtpatologier. Jag var osäker på tre av tio frågor och det hade jag inte väntat mig. Det gör mig osäker inför sluttentan i semio. Många klarade inte den förra terminen och fick därför inte komma vidare till fyran. Jag måste göra ännu bättre ifrån mig från och med nu.

Nu är vi klara med hjärtat och vi har påbörjat mag-tarmkanalen. Det är sorgligt att inte få läsa mer om hjärtat. Jag är inte alls förtjust i det vi läser nu. Mycket njurar och mag-tarm. Men men, det är bara att göra.


Mer bilder på vackra Cluj. Min älskade stad. Jag hoppas jag kan njuta av vädret nästa helg. Denna veckan kommer bli hektisk. Jag har en sluttenta i en valbar kurs i kardiologi samt sluttenta i parasitologi. Ännu en hektisk vecka. Jag är så tacksam att jag inte blivit sjuk en enda gång under skolåret. Jag har haft tur.

Vad jag ska njuta när sommaren är här! Jag känner redan hur jag börjar slita på mina batterier. Tentaperioden har inte ens börjat och jag studerar ändå från soluppgång till solnedgång utan paus. Detta året måste gå bra!




0 kommentarer:

Skicka en kommentar