Ekonomi och info om Cluj





Någon frågade för ett tag sedan om jag kunde göra ett inlägg om hur jag får min ekonomi att gå ihop. Jag vet inte om jag sitter på några speciellt revolutionerande tips men detta är vad jag har lärt mig under de sex åren jag har bott själv:



Jag gör en budget för varje månad och gör mitt bästa för att inte bryta den (det går inte alltid så bra). När månaden är slut räknar jag ihop mina kvitton och ser vilka kostnader som gick och inte gick att hålla. Jag har precis börjat med budgetsystemet på allvar så det är fortfarande mycket som kan förbättras. När jag lever på minimum spenderar jag runt 7000 kr varje månad. Där ingår räkningar, hyra, mat osv. Jag känner att pengarna jag får ifrån CSN (ca 160 000 kr för ett år) inte räcker till för alla kostnader, skolavgiften ligger tex på 50 000 kr för varje år, och jag hade inte klarat mig om jag inte hade fått hjälp utav mina föräldrar och morföräldrar. Det som blir svårt att finansiera själv är skolmaterial och bra medicinböcker. Det kostar en hel del och jag har tur som får hjälp hemifrån.

Annars ser jag till att tänka på småsaker så som att laga min egen mat (oftast storkok) minst fem dagar i veckan. Jag försöker gå överallt och inte åka kollektivt och laga mina kläder/skor innan jag köper nya. Jag försöker prioritera hälsan så mycket jag kan så jag lägger en del pengar på gymmet och kosten och väljer bort utgångar/middagar för det mesta.

Smink är svårt att få pengarna att räcka till. Jag lägger en del pengar på borttagningsmedel och fuktighetscreme och mindre på foundation/puder. Loreal är billigt men bra. Har använt deras foundation, mascara och mineralpuder ett tag nu vilket besparat mig mycket pengar .

Elektronik är svårare. Jag har haft en väldigt gammal dator länge nu. Den klarar av microsoft office men inte mycket mer. Jag har också valt bort saker som iphone osv. Har en nokia 3210 utan abonemang vilket också besparar mig en del pengar varje månad.


Jag känner mig själv lite förvirrad när det gäller att få ekonomin at gå ihop. Har ni några tips får ni gärna dela med er.

Jag har fått mycket mail ifrån folk som skrivit och frågat om utbildningen och universitetet. Tänkte lägga upp ett av mina svarsmail som innehåller en del bra tips till er som kommer ner till Cluj. Here it goes:

Vad roligt att du hör av dig :) Jag vet hur det känns att vara helt lost i början och jag hjälper gärna till så gott jag kan med det jag kan. Nu var det dock fyra år sedan jag sökte ner till Cluj så mina kunskaper ang intagningen och allt som har med hela intagningsprocessen att göra är lite utdaterade. Mycket förändras hela tiden så det jag säger är ju inte hugget i sten.

Jag gjorde så att jag åkte ner till Cluj under sommaren innan terminen körde igång. Då fixade jag allt som hade med papper och lägenhet att göra. Jag sprang fram och tillbaka på skolans dekanat (det är mycket papper som ska skrivas på och man får ofta ta sig till lite olika ställen för att fixa allt) Dessutom lämnade jag in alla papper så som personbevis och betyg när jag var på plats i Cluj. Eftersom jag hade blivit varnad för att det är krångel med att få intagningsbeviset skickat till sin adress i Sverige. Det känns som att det gjorde det hela lite smidigare. Men allt som allt tog det mig två veckor att få allt fixat med lägenhet etc. Då åkte jag tillbaka till Sverige och väntade på att terminen skulle börja. Min lägenhet var möblerad så jag köpte allt jag behövde utöver möbler nere i Cluj. Man kan göra väldigt billiga fynd om man undviker att handla allt i de stora köpcentrumen (Iulius och Pollus) även om de oftast har bäst kvalite.

De är inte jättebra på engelska måste jag säga. På dekanatet klarar man sig med bara engelska men ute i vardagen i Cluj (tänker på tex banken eller posten) är det värre. Många pratar bara rumänska (ofta också tyska och franska). Jag tjänade mycket på att läsa in lite rumänska i förväg.
Det absolut bästa är om du skaffar en hyresvärd som kan bra engelska. Då hjälper han/hon dig med allt som har med internet och räkningar att göra. De är oftast väldigt hjälpsamma men inte många kan engelska. Jag tycker www.edil.ro är det bästa stället att hitta lägenheter på. De är kompetenta och pratar nästan alltid engelska. Men har du redan en lägenhet så är det UPC eller RDS som fixar internet. Kolla först med din hyresvärd.

Cluj-Napoca är väldigt stort. Lika stort som Göteborg. Men det känns litet eftersom vi studenter alltid rör oss runt i centrum. Och mest väldigt nära universitetet. Det blir inte att man lär känna resten av staden vilket är synd. Vi skulle behöva integrera oss mer med rumänerna. 

Språket tar lite tid men vi läser tre timar rumänska i veckan. Det ingår i utbildningen och jag rekommenderar att du läser på så mycket du kan eftersom många som sagt inte pratar engelska och i trean och fyran ska vi kunna handskas med rumänska patienter. Det tog mig ca ett år innan jag kände mig någorlunda säker på språket. Jag ångrar mycket att jag inte läste mer de första åren.

Hoppas detta var till hjälp för någon. Fortsätt komentera och maila så svarar jag när jag kan. Tack för att ni kikade in!
 


6 kommentarer:

blaklint sa...

Dryga ut maten med vegetariskt två eller tre gånger i veckan är en annan effektiv kostnadsbesparande del där man kan komma billigare undan med matkostnaden (något undertecknad använder sig av) idag blev det tex. kantarell och tomatpaj av egenplockade kantareller som jag ätit i två dar, framförallt nu under hösten då rotfrukter och andra grönsaker är mycket billigare så skall man passa på för man blir faktiskt mätt på vegetarisk mat :. Sen så rensa i hemmet mycket onödiga grejer man har säkert som man kan göra sig av med, själv skall ja på bagage loppis och sälja av kurslitteratur och annat då fyra kartonger av grejer hemma har sorterats ut som ej används eller behövs. Har redan blivit 1000 kr rikare på det. Planering och disciplin är a och o, samt bortprioritera och prioritera, skit tråkiga grejer med andra ord ;)

Anonym sa...

Tack för svaret!:) det är svårt att vara student men ibland måste man unna sig ngt också, vad brukar du göra? Middag/utgång, kläder, smink etc och hur ofta försöker du göra det?

Alexandra sa...

Ja det är viktigt att unna sig. Jag mår bra av att gå till gymmet och äta nyttigt så utöver det hittar jag inte på så mycket utöver studierna. Datorspel och Bio är också bra som avkoppling för mig. Middagar och utgångar blir det nästan aldrig numera, känns aldrig som att jag har tid eller lust :) Jag tror det är viktigt att hitta vad man tycker är roligt och vad som får en att slappna av och sedan lägga undan tid åt det på helgerna. Annars blir det svårt att få styrkan till allt nödvändigt under veckorna.

Ira sa...

Hej Alexandra, du är verkligen den mest motiverade och disciplinerade (läste på din blogg att du fokuserar på gym & plugg, 9h/dag) bloggtjejen jag har funnit hittills. Jag har motivationen, men är urkass på att sätta mig ned och sätta igång, jag kan inte fokusera mig och blir även lätt distraherad (har 0 självkontroll). Varför är det så? Är detta något jag kan ändra på? Jag önskar att jag var lika nyfiken på kunskap som du. Att jag också kunde älska böcker. Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde dela med dig något råd eller tips :) Kram

Anonym sa...

Hej! Jag gillar din blogg! Tycker du har realistiska tips ang ekonomin! Vad har du för dator? Det ser ut som att du pluggar väldigt mycket med dator (utifrån bilder du lagt upp), så jag undrar lite i vilket skick din dator e? Gammal skrev du, men är den trög? Jag har en jättetrööög dator och tål verkligen inte att plugga med den, samtidigt som jag inte har råd med en ny!:( har du tips på vad jag kan göra?

E sa...

Hej, jag studerar i Bukarest och tar också CSN lån och försöker också hålla budgeten men den spricker ibland, det är trots allt en större stad och så... Jag får dock ut ca 115 000 kr.
Då ingår bidrag, vanligt lån och merkostnadslån(för att skolan kostar 5000 euro om året). Söker du något mer utöver det eller?

E.

Skicka en kommentar