Spökstad






Tiden står stilla här i Cluj. De heta dagarna flyter ihop och allt har blivit tyst. Många affärer har stängt tills studenterna kommer tillbaka och folk åker hem till sina städer. Känner mig väldigt ensam men jag måste stanna här tills september om jag ska ha disciplin nog att plugga.

Jag har äntligen lyckats ta mitt första blodprov!
En läkare på praktiken tog tag i mig och mer eller mindre tvingade mig. Tjejkompisarna stod bakom och var beredda att ta emot mig ifall jag skulle svimma. De två första dagarna kämpade jag nämligen med alla krafter för att inte svimma bara av att titta på en spruta. Jag är inte helt immun ännu, blir fortfarande knäsvag när jag ser blodprov men det börjar ge sig. Det är ett enormt kliv i rätt riktning för mig.


Jag har inte mycket annat att göra än att plugga och gå ut med hunden. Därför har jag börjat simma. I snart två månader har jag kört hårdpass varannan dag i simhallen nere i centrum. Det har gett mig mycket. Jag orkar mer och jag ser min kropp förändras vilket ger mig mer motivation. Började tröttna på att ständigt vara trött.

Annars står tiden stilla som sagt. Tentorna känns som ett berg framför mig och jag vet som vanligt inte hur jag ska klara av allt. Det är bara till att strunta i alla röster som viskar att jag aldrig kommer klara det och försöka ta mig upp till ytan och kämpa på med näbbar och klor.


Som en vis man en gång sa:

"It will get a lot worse before it gets better"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du översätta den engelska texten för mig, jag kan inte språket.

Är det slut på praktiktiden nu undrar Mormor?

Din mamma är på väg genom Europa för att landa hos dig endera dagen.

Själva är vi kvar på sommarstället till och med lördag då vi åker hem. I morgon har vi bjudit grannarna på grillfest, på torsdag kommer mina syskon och skall vara kvar till fredag eller lördag. Jag har badat salta bad varje dag sedan vi kom hit med 18-20 grader i vattnet. Mamma Pia var med i förra veckan innan hon åkte till dig. Ha det bra tills vi ses i september.

Hälsar Kaj

Anonym sa...

Så du kommer inte hem då :( puss Veronica

Anonym sa...

"Sometimes you have to reach the bottom before you can reach the top"

Alexandra sa...

Tyvärr kommer jag inte innan september! Saknar er alla så att det gör ont :( Det jag skrev betyder "Det kommer bli mycket värre innan det blir bättre" morfar.

Nu väntar jag spänt på att mamma ska komma hit. Igår var hon och nosade i Tyskland. Kul att höra att ni njuter av semestern. Ta hand om er världens finaste morföräldrar så ses vi snart.

Och Veronica, bit ihop! Jag kommer snart! Gud vet att jag biter ihop för livet här nere utan min bästa vän. <3

Skicka en kommentar