Examen


Det har verkligen hänt! Det är på riktigt! Jag har tagit min examen! Jag kan inte tro att det är sant. Från och med i lördags är jag officiellt läkare. Hur sjukt är inte det? Det har varit många gånger under denna resan som examensdagen har känts som en hägring i horisonten. En dröm jag knappt vågat drömma. Min familj har varit här nere och firat mig och vi har verkligen haft jättekul. Tack för att ni kom!










Nu är det på riktigt. Min största dröm hittills är uppnådd. Det är dags för en helt ny tid i livet.

Jag har reflekterat en del över min långa resa till mitt mål. Jag tänker ofta på den där första dagen för åtta år sedan då jag klev av bussen i Cluj-Napoca för första gången.



Det var tidig morgon när vi kom fram och solen som steg upp var helt blodröd. Jag minns att jag tänkte "passande med blodröd sol i Transsylvanien..". Jag var så väldigt ung. Jag minns hur förvirrande allt var. Det var som att hitta fotfästet mitt i en tornado. Idag har jag läst igenom min blogg från början och det är så påtagligt hur jag gång på gång har mött motgångar. Hur jag blivit så krossad så många gånger. Jag kommer alltid vara stolt över att jag inte gav upp någon av de gångerna. Att jag bara fortsatte framåt i samma riktning. Det är så viktigt att inte ge upp!

Jag föll direkt för staden. Och hur kan man låta bli? Cluj är en magisk stad som alltid kommer kännas som hemma på ett sätt.






Skolan tog längre tid att älska. Det var väldigt jobbigt i början. Allt var så annorlunda. Lärarna var otroligt hårda. Salarna och all rekvisita var så otroligt gammal och utsliten. Allt kändes som gamla Sovjet ungefär vilket inte underlättade känslan av att allt var skrämmande precis. 









Så här såg det ut i början runt år 2008. Sedan dess har det förändrats otroligt mycket. Både runtom i staden och i skolan:





Men största delen av tiden här nere har jag ägnat åt studier. Min blogg och facebook är helt fullproppade med bilder från när jag studerar till olika tentor. Jag vet inte hur jag ska existera i en vardag utan att tänka på studier hela tiden. 















Men det har inte alltid varit så roligt att studera kan jag lova. Många gånger har jag frågat mig själv varför jag gav mig in på så tunga studier. Mycket svett och tårar...











Men även om studierna varit tuffa och motgångarna många så har jag också överkommit så många rädslor. så många hinder som jag aldrig trodde att jag skulle överkomma. Jag har verkligen upplevt sann lycka under mina år här nere.


Jag kommer aldrig glömma känslan av att få högsta betyg efter flera veckors slit. Jag har fått lära mig så otroligt mycket. Även om inte all information sitter kvar så känns det som om jag har ett brett spektra av kunskap efter alla år här nere.






















Det är inte bara staden jag kommer sakna utan också alla de människor jag träffat. Jag hoppas kunna kalla vissa av dem vänner för livet. 






Ja resan har verkligen varit lång och mångsidig. Jag har som jag sagt många gånger tidigare blivit mig själv här nere. 

Men nu är det dags för en ny tid i livet. Ett helt nytt kapitel. Jag är så redo!!





Det är fortfarande helt overkligt att se bilderna från examensdagen. Det kommer ta ett tag innan allt sjunker in!



Jag vill verkligen tacka mamma och pappa för allt stöd jag fått under alla dessa åren här nere. De har aldrig vacklat från min sida. Trotts att jag ibland klantat till det rejält. Jag vill också tacka mormor, morfar och morbror Mats som hjälpt mig jätemycket när det kört ihop sig här nere. 

Och tack alla ni som har läst bloggen under min tid på läkarlinjen! Jag önskar er allt gott!

Här är en sammanställning av min examen för er som inte var med. Det var verkligen en helt otrolig dag!

https://www.facebook.com/byebyestud/videos/858200937619533/?pnref=story



Äntligen är jag i mål!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Alexandra!! Bra jobbat och lycka till!

Anonym sa...

Stort stort grattis! Nu måste du ju starta en ny blogg med nytt namn:-)

Anonym sa...

Grattis!!!

Skicka en kommentar