Examensarbetet

Modul tre är äntligen klar och allt har gått bra! Jag är fortfarande hemma i Sverige och njuter av vänner och familj. Det ska bli roligt att påbörja min sista modul för i år nästa vecka. Vi ska läsa neurologi och radiologi. Jag har hört att det ska vara en ganska utmanande modul så jag förbereder mig på att hålla högt tempo. 

Det känns som om det alltid är något som ska hänga över en här i livet. Ekonomi, kärlek, åtaganden osv. Det är alltid något som gnager i en känns det som. Just nu är det examensarbetet för mig. Jag är fortfarande ganska tidigt ute men känner mig ändå väldigt förvirrad. 

Min handledare är svår att få tag i och de riktlinjer jag har fått känns luddiga. Jag ska skriva om "förmaksflimmer hos de äldre". Just nu sitter jag och skriver 25 sidor av den abstrakta delen där jag ska få in frekvens, prevalens, risk faktorer, epidemiologi osv. Det känns som om jag står i ruiner av information som ska sättas ihop och struktureras. Om jag bara visste vart jag skulle börja...



Jag har läst om hur ett upplägg för ett examensarbete ska se ut och jag börjar förstå hur mallen ska se ut. Men ändå känner jag mig helt snurrig. Olika källor och riktlinjer snurrar i huvudet på mig och jag får inte riktigt tag i en röd tråd att följa.

Det måste vara fler studenter där ute som känner som jag. Att det är överväldigande svårt att förstå hur exakt man ska lägga upp sitt examensarbete. Jag tänkte därför dokumentera här på bloggen hur jag går till väga. Ni som redan gjort erat examensarbete eller håller på med det får gärna komma med tips! Jag tror att det kan vara till stor hjälp för mig och andra. Jag önskar jag kunde hitta en konkret och enkel källa att lära mig ifrån just nu. 




3 kommentarer:

blåklint sa...

Åh vad spännande :) , jag tar gärna emot tips om bra litteratur att införskaffa inför årskurs två :) (Harpers biochemistry har jag dock redan ) :) kram

Anonym sa...

Intressant blogg!
Kommer du att söka underläkarvikariat i Sverige nu till sommaren? Och hur fungerar det, måste man ansöka via socialstyrelsen som utlandsstuderande?

Kämpa på!

Alexandra sa...

Ja det gör jag via socialstyrelsen. Det gäller att hitta en avdelningschef som vill skicka in min ansökan åt mig vilket är lite krångligt. Några få av mina kollegor har redan jobbat som underläkare men som så mycket annat så handlar det mycket om kontakter :)

Skicka en kommentar