Första veckan år fem

Äntligen har jag fått igång internet här nere. Det är alltid lite krångel just när man kommit tillbaka. År fem har redan kört igång med storm och skolan känns roligare än någonsin! Det känns som om jag springer ett marathon och först nu ser jag mållinjen långt där framme. Det är nu jag måste springa fort och orka prestera på hög nivå den sista biten, det är bara lite kvar nu!



Denna modulen fokuserar vi mest på hjärtmedicin (kardiologi). Jag kunde inte ha fått en bättre start. Vi spenderar flera timmar om dagen med patienterna på hjärtmottagningen här i Cluj och det är samma rutiner och upplägg för patienterna som på hjärtintensiven i somras. Jag kan redan en hel del så just nu känns det som repetition. 

Det är mycket fokus på stetoskopet nu. Jag skulle ljuga om jag sa att jag tycker att det är lätt. 

  

Jag brukar ligga och lyssna på mitt eget hjärta på kvällarna innan jag somnar för att vänja in ljudet av hur ett normalt hjärta låter. Jag har precis börjat förstå hur man hör om ett blåsljud hörs i diastola eller systola. Det är skillnad på att förstå vad man ska lyssna efter och förstå vad det är man hör genom stetoskopet.


Men som vanligt finns det alltid något att oroa sig över. Just nu är det CSN som tynger ner mig. Jag har bara pengar fram tills februari detta året sedan får jag inte mer. Detta för att jag tidigare har gått om. Jag håller just nu på att överklaga CSN:s beslut och hoppas på att jag kan få utökat CSN-bidrag. Jag hoppas på att dom har lite överseende med tanke på allt som hänt mig här nere dessa åren. Det hör väl till vuxenlivet att alltid ha något att oroa sig över men det hade varit så himla skönt att bara behöva oroa mig över mina betyg och inte över huruvida jag kan gå kvar i skolan eller inte.

Speciellt nu när allt är så roligt och jag är så nära målet känns det ännu tyngre att det kan bli problem om bara några månader. Om någon av er som läser detta känner någon som överklagat CSNs beslut får ni gärna maila mig: alexandra_merzolez@hotmail.com.


Jag ska redan nu börja söka jobb inför sommaren. Jag kan inte riktigt greppa att jag ska jobba som underläkare i sommar! Det är sjukt hur fort allt har gått. Jag ser verkligen fram emot att få göra lite nytta och lite skillnad. Jag är glad att jag har jobbat mycket under somrarna som gått så att sjukhusmiljön känns familjär för mig. Idealet är att jag får jobba på en hjärtavdelning, antingen samma som i somras eller på Sahlgrenska i Göteborg. Jag hade känt mig självsäker i att få jobba med hjärtat. Det känns som att jag har tillräckligt med kunskap för att veta vad jag pratar om och efter detta året kommer jag ha ännu mer kött på benen. 

Något jag försöker sätta tänderna i just nu är ekokardiografi med doppler. Ultraljudslära är generellt väldigt svårt och det känns som om man behöver repetera det i flera år för att vara riktigt säker på vad man gör. Eftersom ekokardiografi nästan har ersatt stetoskopet känns det viktigt att ha lite extra koll på det inför framtiden.




Det är skönt att jag har hela söndagen framför mig nu. Kaffekoppen står framme och böckerna är uppslagna. År fem har börjat!


4 kommentarer:

blåklint sa...

Toppen, längtat efter att få läsa dina inlägg. jag har också efter mycket om och men ÄNTLIGEN börjat skolan med. en hel vecka har redan förflutit och jag älskar det. jag har måste dock flytta då jag blir sjuk av att annan läkarstudent som röker inomhus och inte förstår att jag blir sjuk pga min astma. Men trots olikheterna så trivs jag kanon, går och ler för mig själv på gatorna i Szczecin och det är nog ett bevis på att allt äntligen står rätt till. kram ps. har lagt till dig på fb min inspirationskälla. :)

Anonym sa...

Jag känner två personer som överklagat CSN beslut, varav ena studerar medicin utomlands precis som du. Såvitt jag vet har ingen av dom lycktas :/ Hoppas det funkar för dig, lycka till

Anonym sa...

Hi, Im really enjoying reading your blog and im thinking of coming to cluj to study med. Is the course taught in english through all 6 years or are the lectures and exams from the 4th year in romanian? thanks a million :)

Anonym sa...

Hiya. I think your blog is great! it seems like studying in romania is the way to go. Im thinking of studying there but Im not sure about a few things and it would be great if you could clear them up :). Is the course taught in english throughout all 6 years or is it only taught in english till the 3rd year because The language barrier would be the major problem. Thanks a million!!

Skicka en kommentar