Första veckan år fyra!

Jag har velat sätta mig ner och skriva varje kväll denna veckan men det finns verkligen ingen tid. Schemat är fullspäckat och varje morgon kl 08.00 har vi fem timmar kirurgi som är obligatorisk. Därefter har vi genomgångar där vi diskuterar olika medicinska fall inom gastroenterologi. Det går väldigt fort och det jag repeterar mest när jag har tid över är rumänskan och anatomi. Det blir viktigare att kunna rumänska för varje år och det känns inte jätteroligt eftersom det tar så mycket extra tid att lära sig ett nytt språk. Men jag klarar mig bra på den rumänskan jag kan nu. Till och med lärarna pratar rumänska nu i vissa ämnen.

Det är sjukt hur mycket anatomi man glömmer! Jag har repeterat hela buken och thorax nu i dagarna, speciellt alla artärer och blodtillförseln. Det känns viktigt att ha koll på artärerna nu när vi ska assistera under operationer. 




Kirurgi är inte riktigt min grej känner jag. Jag gillar att läsa det teoretiska kring ämnet men att stå och pilla med stygn i flera timmar tilltalar inte mig riktigt. Vår lärare pekade också ut att kirurgi bestämt inte var något för kvinnor. Only in Romania....

Jag är glad att dom har börjat med att visa operationer live i lektionssalen. Dom som inte assisterar inne på operation kan sitta inne i lektionssalen och titta på operationen medan en lärare går igenom vad kirurgerna gör. Det passar mig bätte. Man ser mycket bättre vad som händer och man slipper stå upp i flera timmar. Jag har varit med under många operationer tidigare men detta är första året vi ska få assistera så det ska bli riktigt roligt att få hålla i instrumenten för första gången. Nästa vecka ska jag repetera stygn.

Nu blev det ett litet blogginlägg i alla fall. Ledsen att jag inte kunnat svara på mail om skolan etc. Det finns ingen tid, jag är helt ärlig när jag säger att jag knappt hinner äta. Jag ska sätta mig ner och ta itu med sådant i helgen. Nu kastar jag mig i säng! Hoppas ni får en trevlig kväll.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Fortsätt kämpa Alex du är stark:)

Anonym sa...

åååh vad intressant!!!!
lycka till duktiga du

Skicka en kommentar